تاریخچه طراحی سایت

تاریخچه طراحی وب سایت در جهان

فکرکنید در دنیای امروزی هیچگونه اتصال اینترنتی وجود نداشته باشد، چه کسب و کارهایی دچار افت می شوند و چه بلایی سر درآمد انسان ها می آید؟ همانطور که می دانید; سایت هم مثل دیگر ابزارهای موجود در جهان دارای تاریخچه ای برای خود می باشند. برای نخستین بار مفهوم طراحی سایت یا Web Design در سال 1989 به واقعیت تبدیل شد که با فعالیت های مستمر توسط تیم برنرز-لی نخستین وب سرور جهان ایجاد و همراه با صفحات وب  طراحی گردید. در ادامه این محتوا اطلاعات بیشتری از این تاریخچه به شما ارائه خواهد شد.

تیم برنرز-لی

تاریخچه طراحی سایت

شروع فعالیت طراحی وبسایت در سال 1989 توسط تیم برنرز لی، پیشنهاد ایجاد یک پروژه داده شد که بعدها به عنوان وب جهانی شناختند. در همین دوران بوده که از سال 1991 تا 1993 شبکه جهانی وب متولد شد و صفحات HTML در قالب متن مرورگر مشاهده گردید. اولین طراح سایت هیچوقت فکر نمیکرد بعد از این همه مدت دنیای وب و اینترنت تغییراتی این چنینی داشته باشد. اولین طراح سایت در یک شرکت کار میکرد که برای اولین بار این پروژه به ذهنش خطورکرد. اگر دقت کنید نمونه ابتدایی سایت همچنان با همان حالت ساده می باشد. زبان های برنامه نویسی از ابتدا تا به الان پیشرفت های بخصوصی داشته است که در مقالات دیگر وبسایت توضیحات لازم را در این خصوص داده ایم. از زمان اولین سایت تا به امروز حدود سی سال گذشته است و این تغییراتی که امروزه شاهد هستیم ثمره ی تلاش های مهندسان آن دوره بوده است.

  • 1991 آغاز تاریخ جدید از طراحی اولیه وبسایت با HTML
  • 1993 راه اندازی اولین جستجوگر وب با Aliweb
  • 1994 بکارگیری تبلیغات در طراحی های سایت و همچنین شکل گیری جاوااسکریپت و انیمیشن ها در سطح وب
  • 1998 گوگل بتا google beta ایجاد گردید که در مقایسه با aliweb بسیار پیشرفته بود.
  • 2003 ایجاد سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس و همچنین CMS های مبتنی بر PHP و MySQL
  • 2006 عصر ایجاد فیس بوک و تمرکز بر واکنش گرایی و موبایل محور بودن
  • 2016 عصر ظهور و توسعه شبکه های اجتماعی و توجه به لینک سازی و بک لینک
  • 2019 شروع بازاریابی اینترنتی مبتنی بر سئو و بهینه سازی وبسایت
  • 2020 نیاز بیزینس ها به وبسایت با ظهور بیماری کرونا و اینترنتی شدن کسب و کار

چرا طراحی وبسایت مهم است؟

امروزه برای آن که بتوانید کسب و کار خود را رونق داده و با تکنلوژی امروزی پیش بروید، باید یک وبسایت برای معرفی کسب و کار خود داشته باشید. البته برای این کار اندکی هزینه و زمان لازم می باشد که اگر تصمیم شما در این زمینه جدی است، پیشنهاد ما استفاده از خدمات طراحی سایت و سئو آژانس دیجیتال مارکتینگ می باشد.

اولین موتور جست و جو چه نام داشت؟

اولین موتور جست و جو که پس گذشت دوسال از ایجاد وب به وجود آمد، ALIWEB نام داشت که غالبا برای کسب کارها ایجاد می شدند. با گذشت زمان این دسته ا وبسایت های قدیمی از حالت سنتی خارج و تلاش کردند تا کاربران را با عناصر بصری و جلوه های ویژه در آن زمان به سمت وبسایت خود بکشانند.

اولین موتور جست و جو چه نام داشت؟

گوگل چه سالی اختراع شد؟

درسال 1998 گوگل توسط مهندسان سخت کوش این شرکت اختراع شد که با مرورگر قبلی تفاوت زیادی داشت. امروزه گوگل برخلاف گذشته، به دنبال آسان تر کردن جست و جوی کاربران بوده و به همین خاطر به یکی از بهترین و اصلی ترین مرورگر های روز دنیا تبدیل شده است. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تنها فاکتور تاثیرگذار در ماندگاری کاربر، سرعت بارگزاری اولیه وبسایت بود که با دستکاری کدهای CSS این مسئله تا حدود زیادی قابل حل شد. در واقع CSS و Html این امکان را به افراد می دهد تا جلوه های بصری و هرگونه تغییر رنگی در وبسایت را به راحتی انجام دهید. 

در سال 2020 با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشترین جستجو در جهان، طراحی سایت بود که اکثر شرکت ها و صاحبین کسب و کار به دنبال جذب مشتری و فروش محصولات خود به صورت اینترنتی بودند. در واقع صاحبان کسب و کار در دوران کرونا دچار فروش کم محصولات خود بودند و به همین خاطر تلاش زیادی را برای رشد کسب و کار خود با فروش آنلاین کالاهای خود می کردند. البته ناگفته نماند که با فیلتر شدن شبکه های مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام و… شرکت ها تمایل زیادی به داشتن وبسایت شخصی خود پیدا کردند.

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با تاریخچه طراحی وب سایت در جهان صحبت کردیم و گفتم که طراحی وب همانند دیگر موضوعات دارای تاریخچه و عمر بوده که اولین آن ها درسال های 1990 به بعد با قالب های ساده و متنی ایجاد شدند. اولین شخصی که سایت را ایجاد کرد، تیم برنرز لی نام داشت که او در یک شرکت مشغول فعالیت های روزمره خود بود و ناگهان ایده ایجاد ساید در سطح وب به ذهنش خطور کرد. اما با گسترش دانش بشر در حوزه اینترنت و تکنولوژی، وبسایت ها پیشرفته تر شده و هر روز ایده های جذاب تر برای طراحی سایت ها به وجود آمد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *