چگونه یک سئو کار شویم

چگونه سئوکار شویم

امروزه کسب و کارهای اینترنتی از طریق بهینه سازی سایت با رشد زیادی همراه هستند و  در این راستا اغلب افراد به دنبال این موضوع بوده که چگونه سئوکار حرفه ای شویم و در این عرصه موفق گردیم؟ برای پاسخ به سوال این دسته از عزیزان باید بگوئیم که برای تبدیل شدن به متخصص سئو باید چندین نکته را مدنظر قرار دهید تا با فراگیری این موارد بتوانید راه پرچالش سئو را با موفقیت طی کنید.

سئو کار کیست؟

حتما برای شما نیز سوال پیش آمده که سئوکار به چه کسی می گویند و اصلا چه وظیفه ای را بر عهده دارد. در واقع باید بگوئیم که سئوکار فردی است که می داند موتورهای جستجو چگونه کار می کنند و از روش هایی برای جذب مداوم ترافیک برای وبسایت خود اطلاع دارد. هر کسی که علاقمند به بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو می باشد می تواند با یادگیری، تمرین و تکرار مباحث بهینه سازی به یک متخصص سئو سایت تبدیل شود. البته در نظر داشته باشید که هر شغلی حداقل هایی را به همراه دارد و سئوکار شدن نیز به حداقل دانش در این زمینه نیاز داشته و افرادی که شخصیت تحلیلی و علاقه به کامپیوتر دارند، برای این کار مناسب خواهند بود.

سئو کار کیست؟

12 مرحله برای سئوکار حرفه ای شدن

اگر شما نیز می خواهید جزء بهترین سئوکاران ایران شوید باید 12 قدم و مرحله را طی کنید که این موارد را در ادامه به توضیح کامل آن می پردازیم.

12 قدم برای سئو کار شدن در سال 2023-2022

  • مرحله 1: یادگیری نحوه کار موتورهای جستجو  و آشنایی با الگوریتم ها

قبل از اینکه به این سوال فکر کنید که چگونه سئوکار شویم، ابتدا باید با موتورهای جستجو آشنایی کامل داشته باشید چرا که بدون شناخت کارکرد موتور جستجو، درک شما از بهینه سازی سایت کمتر خواهد بود. در موارد بالا نیز اشاره کردیم که به طور کلی موتورهای جستجو 3 فرآیند برای رتبه بندی کلمات کلیدی طی می کنند که عبارتند از:

  1. کراول کردن محتوای سایت شما توسط خزنده های موتور جستجو
  2. ایندکس کردن و نحوه مرتب کردن اطلاعات وبسایت شما متناسب با رقبا
  3. رتبه بندی وبسایت شما و نمایش آن در نتایج SERP و جستجوی کاربران

به عنوان یک سئوکار، شما باید بدانید که چگونه یک سایت را بهینه کنید تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای آن را به خوبی ایندکس و رتبه بندی کنند.

  • مرحله 2: فراگیری اصول بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM

قبل از شروع کار باید اطلاعات لازم در مورد بازاریابی دیجیتال و نقش آن در سئو را داشته و بدانید که از سئو چه انتظاراتی را خواهید داشت. به طور خلاصه، سئو یکی از زیر مجموعه های بخش SEM بوده و تفاوت بین SEM و SEO در این است که ترافیک SEO به صورت ارگانیک و طبیعی است و در حالی که ترافیک SEM همراه با هزینه های دلاری می باشد. با استفاده از تکنیک های سئو، هدف شما قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی طبیعی گوگل خواهد بود اما در SEM، با استفاده از تبلیغات مانند گوگل ادوردز و… می توانید در بالای نتایج جستجو قرار بگیرید. البته ناگفته نماند که هر دو روش به شما کمک می کنند تا ترافیک سایت خود را افزایش دهید اما با سئو، دیگر نیازی به پرداخت دلاری تعرفه کلیکی ادورز نیست.

  • مرحله 3: درک درست از مفهوم اولیه سئو برای متخصص شدن

سئو فقط تمرکز بر کلمات کلیدی و لینک سازی نیست بلکه هدف اصلی سئو، بهبود تجربه کاربری و ارائه محتوایی است که کاربر به دنبال آن بوده و سبب افزایش ترافیک و تبدیل آن به مشتری می شود. حتما می دانید که سئو انواع مختلفی همچون سئو داخلی خارجی و تکنیکال بوده که هرکدام از آن ها در کنار هم سبب رشد بی نظیر سایت شما می شوند.

  • مرحله 4: آموزش حرفه ای از متخصصان حوزه سئو

وقتی شروع به یادگیری و آموزش سئو می کنید غالبا با مشکل زیادی مواجه خواهید بود و اگر سئو را بدون آموزش تخصصی یاد بگیرید، 100% سردرگم خواهید شد. بنابراین ابتدا باید بهترین روش آموزش سئو را از متخصصان این حوزه یاد بگیرید تا در آینده روش های درستی را برای بهینه سازی سایت پیاده سازی کنید.

  • مرحله پنجم: بروز بودن اطلاعات شما در مورد سئو

سئو مانند ریاضی یک علم ثابت نبوده و با توجه به بروز رسانی های مداومی که الگوریتم گوگل در بازه های زمانی مختلف مواجه است، عدم آشنایی با این بروزرسانی ها سبب افت رتبه سایت شما خواهد بود. به همین خاطر یکی از راه هایی که می توانید با سئو بروز باشید، عضویت در سایت های خبری و انجمن های متخصصان سئو است.

  • مرحله ششم: استفاده از ابزارهای سئو برای تبدیل شدن به یک متخصص

شما نمی توانید به تنهایی سئو را به صورت دستی انجام بدهید چرا که اطلاعات و راه حل های زیادی در سئو وجود دارد و تلاش برای انجام همه کارها به صورت دستی باعث هدر رفتن وقت شما می شود. بعضی از این ابزارها رایگان بوده و برخی دیگر پولی اند که شما می توانید از هرکدام ابزارها برای هدف خود استفاده کنید. درست است که اکثر ابزارهای خوب سئو پولی هستند اما در درازمدت بازگشت سرمایه شما بیشتر از چیزی خواهد بود که برای آن هزینه کرده اید.

  • مرحله هفتم: تمرین سئو برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو ضروری است.

سئو یک علم نظری نبوده بلکه کاملا عملی است و برای تبدیل شدن به یک سئوکار، باید تمرین های یاد گرفته را در سایت خود پیاده کنید و در نتایج موتورهای جستجو امتحانش نمائید. هر سایتی روش های خاص خود را برای سئو دارد و غالبا یک روش سئو که برای یک سایت کار می کند ممکن است برای سایت دیگر کارایی زیادی نداشته باشد. بنابراین شما عزیزان می توانید با استفاده از روش هایی که سایر متخصصان سئو پیاده سازی کرده اند و به موفقیت دست یافته اند، تکنیک های سئو مناسب خود را پیدا کنید.

  • مرحله هشتم: یک وب سایت برای خود ایجاد کنید

هنگامی که به طور کامل از اصول سئو آگاه شدید، زمان آن فرا می رسد که از دانش و مهارت های خود نیز استفاده کنید. اکثر متخصصان در این زمینه پیشنهاد می کنند که برای کسب تجربه، بهتر است دانش یادگرفته را در وب سایت خود اعمال نمائید. به عبارت دیگر، شما باید در سایت خود، آزمون و خطا انجام داده تا در این زمینه حرفه ای شوید. این امر مستلزم یادگیری HTML، آشنایی با تمامی تگ ها و آزمایش و تجزیه و تحلیل هر کدام از این موارد است و به همین خاطر بهتر بوده موضوع مورد علاقه خود را انتخاب و سپس اقدام به تولید محتوای آن کنید.

  • مرحله نهم: سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس را یاد بگیرید

همانطور که می دانید امروزه یک سوم وب سایت های دنیا با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده اند و به همین خاطر اگر می خواهید پاسخی درست برای این سوال خود که چگونه سئوکار شویم پیدا کنید، باید ابتدا طراحی سایت با وردپرس را به خوبی آشنا باشید. البته بد نیست بدانید که محبوبیت وردپرس تنها دلیل یادگیری آن نیست بلکه این سیستم مدریت محتوا یکی از بهترین CMS های سئو بوده و تاثیر خوبی در بهتر سئو شدن سایت ها دارد.

  • مرحله دهم: یادگیری ابزارهایی همچون سرچ کنسول و  گوگل آنالیتیکس

متخصصان سئو از ابزارهای مختلفی برای بهینه سازی محتوا و تحلیل عملکرد وبسایت خود استفاده می کنند که یکی از آن ها گوگل سرچ کنسول و دیگر گوگل آنالیتیکس می باشد. در واقع این دو ابزار برای اینکه سئوکار خوبی شویم لازم و ضروری می باشد. این دو ابزار داده های مهمی را در اختیار سئوکاران قرار می دهد که می توانید از طریق آن ها برای بهبود شرایط سایت خود نهایت استفاده را کنید.

  • مرحله یازدهم: استفاده از تجربه متخصصان موفق در سئو

در مسیر سئوکار شدن با موانع زیادی روبرو خواهید شد و مواقعی وجود دارد که با شکست هایی مواجه می شوید که در این زمان باید یا بی خیال بود و یا از جلسات مشاوره سئو کمک گرفت. وقتی داستان های موفق ترین متخصصان و مشاوران سئو را بخوانید، خواهید دید که هریک از آن ها نیز با شکست مواجه شده اند و به همین دلیل امروز در این جایگاه قرار دارند. در واقع شکست عامل موفقت افراد متخصص بوده و باید این اصل مهم را در ذهن خود داشته باشید که چالش های سئو قابل حل شدن و انجام می باشند.

  • مرحله دوازدهم: صبور باشید

سئو به خودی خود یک کار پر زحمت و طولانی می باشد و حتی افراد متخصص نیز این موضوع را می دانند. حالا تصور کنید چقدر طول می کشد تا سئو را یاد بگیرید و به یک متخصص سئو تبدیل شوید. هنگامی که تمام مراحل بالا را طی کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمرین کنید و صبور باشید چرا که صبر مهمترین اصل در سئو می باشد. پروژه های سئویی زیادی برای شکست وجود دارد و شما باید شکست بخورید و مدام دانش خود را بروز کرده و به تلاشتان ادامه دهید. با این کار به مرور زمان خواهید دید که صبر شما همراه با تلاشتان نتیجه دلخواه را برایتان رقم می زند.

منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری سئو

حتما شما نیز جزء آن دسته از افرادید که می‌خواهید سئو را به شکل حرفه‌ای و اصولی یاد گرفته و پروژه های زیادی را در این زمینه تصاحب نمائید. به همین خاطر برای موفق شدن باید به طور همیشگی دانش خود را بروز کرده و از منابع معتبر کمک بگیرید. این منابعی که در ادامه به بیان آن می پردازیم، جزء بهترین منابع یادگیری مبحث سئو بوده که برای یادگیری استراتژی‌های سئو و… باید به این منابع مراجعه کنید. 

منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری چگونه سئوکار شویم

  • Google Webmaster Central Blog
  • Search Engine Journal
  • Search Engine Land
  • Search Engine Roundtable
  • The Moz Blog
  • SEMrush Blog
  • Yoast SEO Blog
  • Backlinko
  • Neil Patel SEO posts
  • HubSpot SEO Posts
  • Ahrefs

کار اصلی سئو چیست؟

برای بهینه سازی وب سایت و صفحات آن، ابتدا باید نحوه کار و الگوریتم موتورهای جستجو را درک کنید چرا که محتوای سایت شما توسط موتورهای جستجو بررسی شده و به مخاطبان نمایش داده می شود. چندین عامل وجود دارد که موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط وب سایت شما با کلمه کلیدی هدف استفاده می کنند و گوگل اغلب این فاکتورهای اصلی و مهم را فاش نمی کند و این سئوکارها هستند به دنبال کشف چنین فاکتورهای تعیین کننده سئو می باشند. یک متخصص سئو باید از عوامل مهم در رتبه بندی صفحات وب همچون گزینه های زیر آگاه بوده باشد. موارد زیر برخی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی وب سایت می باشد که عبارتند از:

  • سن دامنه و اعتبار آن
  • بهینه سازی سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه و با کیفیت متناسب با رفع نیاز کاربر
  • سرعت بارگذاری صفحه در حالت موبایل فرندلی
  • امنیت بالای سایت
  • تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی هر وب سایت
  • سئو فنی و تکنیکال
  • تجربه ی کاربر UX UI

رتبه وب سایت به این معنی است که وقتی کاربر کلمه ای را در گوگل جستجو می کند، وب سایت شما در صفحه اول و یا رتبه های بالاتر به کاربران نشان داده شود. در واقع یک وب سایت در صورت رعایت فاکتورهای فوق و روش های بهینه سازی سایت می تواند این رتبه را کسب کند. در ادامه به شما عزیزان می گوئیم که موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی یک وب سایت سه مرحله اصلی را دنبال می کنند که عبارتند از:

1- خزیدن یا کرال کردن

همه موتورهای جستجو دارای ربات هایی هستند که وظیفه هریک از آن ها خزیدن یا اسکن وب سایت و صفحات آن می باشد که از این طریق محتوای سایت شما در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده می شود.

2- ایندکس کردن

در این مرحله وبسایت و صفحات شما به نتایج جستجو اضافه شده و اگر وب سایتتان ایندکس نشود، شانس دیده شدن سایت در موتورهای جستجو توسط کاربران را از دست خواهید داد.

3- رتبه بندی سایت در کلمات کلیدی

وقتی موضوعی را در گوگل تایپ می کنید، مرتبط ترین وب سایت ها در نتایج جستجو ظاهر می شوند که این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و موارد دیگر خواهد بود.

مزایای سئوکار شدن

سئوکار شدن مزیت هایی را به همراه دارد که در ادامه می خواهیم به شما عزیزان مواردی را بیان کنیم. مزایای سئوکار شدن عبارتند از:

  • افزایش رتبه و امتیاز سایت
  • به شرکت های خدمات سئو وابستگی نخواهید داشت و  وبسایت خود را سئو می کنید.
  • کاهش هزینه بازاریابی کسب و کار شخصی
  • تصمیم گیری برای استخدام یک سئوکار حرفه ای را برای شما آسان تر می کند
  • کسب دانش سئو برای مدیران ارشد بازاریابی

مزایای سئوکار شدن

سخن پایانی

امروزه دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال رشد بوده و مشاغلی که در این صنعت حضور دارند، از جمله کسب و کارهایی هستند که در آینده بیشتر مورد نیاز جامعه خواهند بود. همه ما می دانیم که خرید آنلاین به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده و وب سایت هایی که در این عرصه حضور دارند، فروش بیشتری را خواهند داشت. حتما می دانید که در حال حاضر بیش از 1 میلیارد وب سایت وجود دارد که هر یک از آن ها نیاز به دیده شدن در نتایج موتور جستجو هستند تا بدین وسیله خدمات خود را عرضه بازار کنند. به همین خاطر در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ دادیم و گفتیم که چگونه سئوکار شویم تا در آینده جزء افراد حرفه ای جامعه تلقی شویم.

سوالات متداول

  • سئو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) علم افزایش ترافیک ارگانیک و  طبیعی از طریق نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ بوده که با کمک این علم می توان کاربران بیشتری را به یک وب سایت هدایت کرد. به عبارت ساده سئو به معنای بهبود رتبه کلمات کلیدی وبسایت شما در نتایج جستجوی کاربر بوده و اگر وبسایت خود را بهینه کنید، می توانید انتظار جذب ترافیک طبیعی برای سایت خود را داشته باشید. زمانی که وب سایت شما در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد، مخاطبان زیادی وبسایت شما را می بینند و همین موضوع سبب به صدا در آمدن تلفن شما و جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کار خود می شود. به همین خاطر هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین وبمسترها این است که بتوانند در صفحه اول نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر ظاهر شوند.

  • متخصص سئو کیست و چه وظیفه ای دارد؟

متخصص سئو فردی با دانش بالا در زمینه بهینه سازی سایت بوده که می تواند وبسایت شما را از منظر فنی، کاربری، محتوایی و … به خوبی بررسی کرده و با راهکارهای عملی شانس دیده شدن کلمات کلیدی سایتتان را در نتایج جستجو بیشتر کند. متخصصان سئو مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت و تجربه کافی داشته باشند تا در برخورد با چالش های سئویی بتوانند از پس آن بر بیایند. البته این شغل رشته دانشگاهی ندارد و علاقمندان به سئو می توانند با شرکت در کلاس های آنلاین و حضوری اقدام به آموزش خصوصی سئو از مدرسان باتجربه کنید. پس از یادگیری در کلاس های خصوصی از متخصصان سئو، کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد شامل موارد زیر می باشد که عبارتند از:

  1. تهیه استراتژی مناسب برای بهینه سازی وبسایت
  2. تحقیق کلمات کلیدی برای جذب ترافیک طبیعی
  3. برقراری ارتباط با دیگر متخصصان تیم بازاریابی
  4. مدیریت استراتژی سئو
  5. همکاری نزدیک با تیم محتوا برای توسعه برنامه ای و ایجاد محتوای وب سایت جذاب و با کیفیت
  6. همکاری نزدیک با تیم فنی و برنامه نویسی سایت برای پیاده سازی عناصر فنی و تکنیکال سایت
  7. پیاده سازی استراتژی ساخت بک لینک و لینک سازی برای گرفتن نتایج بهتر در نتایج جستجو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *