تاثیر نام دامنه در سئو

تاثیر نام دامنه بر سئو سایت

بسیاری از افراد بر این باورند که دامنه تاثیر زیادی بر سئو سایت دارد و اگر از کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه استفاده کنند، جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب خواهند کرد. اگر شما نیز چنین عقیده ای دارید، باید بگوییم که اشتباه فکر می کنید. چرا که گوگل این قبیل وبسایت ها را PMD شناسایی و به عنوان اسپم می شناسد. متاسفانه اغلب موضوعات مرتبط با سئو، با افسانه های زیادی آمیخته شده اند که افراد با توجه به آن ها سبب گمراهی خود می شوند. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا در این مقاله از پاخور وب در ارتباط با تاثیر دامنه بر سئو سایت و هر آنچه که باید بدانید اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

تاثیر دامنه بر سئو

یکی از سخت ترین سوالات در ایجاد کسب و کار اینترنتی، انتخاب نام دامنه بوده که باید نشان دهنده فعالیت وب سایت شما باشد و از سوی دیگر از نظر سئو در بهینه شود. متاسفانه اغلب افراد فکر می کنند که اگر کلمه کلیدی اصلی را در نام دامنه بگنجانند، می توانند رتبه خوبی در بالا آمدن فلان کلمه کلیدی کسب کنند. این موضوع نه تنها به بهبود رتبه سایت شما کمک نمی کنند، بلکه حتی می تواند برای فرآیند سئو در آینده مضر نیز باشند. بنابراین در مرحله اول نباید از نام دامنه ای که کلمات کلیدی دقیق در آن استفاده شده، در url وبسایت خود به کار گیرید.

در سال های اخیر استفاده از این ترفند در نام های دامنه بسیار متداول و رایج بوده و افراد فکر می کرند با سرچ دامنه آن ها همراه با کلمه کلیدی موجود در دامنه، می تواند از رقبای خود بدون هیچ گونه هزینه ای رقابت کند. سرانجام گوگل در 28 سپتامبر 2012 موتورهای جستجوی خود را آپدیت نمود و در این به روزرسانی جدید اعلام کرد که استفاده از کلمات کلیدی نه تنها در بهبود موقعیت وب سایت یا سئو شما مفید نخواهد بود، بلکه این نوع وب سایت ها امتیاز و جایگاه کمتری را نسیت به رقبای خود کسب می کنند.

عدم تاثیر نام دامنه بر سئو وبسایت

در متن بالا که توسط Matt Cutts یکی از مدیران ارشد گوگل منتشر شده، موضوع عدم تاثیر نام دامنه بر سئو وب سایت را تصدیق می کند. بنابراین اگر مثله گذشته اقدام به قرار دادن کلمات کلیدی در دامنه برای بهبود سئو سایت خود کنید، بدون شک تاثیر منفی و عکس خواهید دید.

نام دامنه چیست؟

اگر سوال شما این است که اسم دامنه چیست باید بگوئیم که نام دامنه همان اسم وبسایتی است که قراره در آن جا فعالیت داشته باشید. در واقع نام دامنه آدرسی است که به مشتریان و کاربران خود می دهید و آن ها با جستجو در گوگل به وبسایت شما دسترسی خواهند داشت. معمولا نام دامنه ها از شناسه یک یا چند آدرس IP استفاده می شوند که در سطح وب با تبدیل DNS, سبب نمایش دامنه دلخواه شما خواهند شد. همچنین باید بدانید که هر دامنه از سه بخش اصلی تشکیل شده و هریک از این قسمت ها نقش مهمی در URL وبسایت شما دارند.

  • TLD یا مشخص کننده موقعیت جغرافیایی و ماهیت وبسایت. (مثلا uk. که دامنه مختص کشور انگلیس است)
  • نام دامنه
  • ساب دامین

قسمت های مختلف نام دامنه

انواع دامنه های اینترنتی TLD

امروزه در فضای اینترنت بیش از 546 میلیون دامنه با پسوندهای مختلف همانند com، org و… وجود دارند که هر کدام از این پسوند ها یا TLD های مختلف، نشانه موقعیت جغرافیایی نام دامنه و مشخصص کننده ماهیت هر یک از آنها است. امروزه برای هر کشور، یک پسوند اینترنتی وجود دارد مثلا برای ایران ir و برای کشور انگلیس پسوند دامنه uk است که هر کدام از این پسوندها برای آشنا شدن شما با ماهیت جغرافیایی دامنه می باشد. اما دسته دیگری از پسوندهای دامنه در اینترنت وجود دارند که مختص سازمان ها بوده و اعتبار بالایی در میان مردم برخوردار هستند. به عنوان مثال سایت سازمان سنجش که از پسوند org در نام دامنه خود استفاده می کند و نشان دهنده سازمانی بودن وبسایت است. در ادامه با لیستی از TLD ها و یا به عبارت دیگر پسوند های دامنه آشنا خواهید شد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • پسوند com

بدون شک بیش از هر پسوند دیگری، نام دامنه های دات کام (com.) را شنیده اید. این پسوند که امروزه رایج ترین نوع دامنه جهانی نیز نامیده می شود، مخفف Commercial بوده و اگر وبسایت شما به دنبال ارائه محصولات، خدمات و هر گونه فعالیت تجاری دیگر در سطح اینترنت است، پیشنهاد می شود از پسوند com بدین منظور استفاده نمائید.

  • پسوند Net

پسوند دات نت (Net.) مخفف Network Extension بوده و همانطور که از نام آن نیز پیداست معمولا وب سایت هایی که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی فعالیت دارند از این نوع پسوند برای چنین اقداماتی استفاده می کنند.

  • پسوند org

همچنین پسوند دات او آر جی (Org.) مخفف عبارت Non-Profit Organization بوده و غالبا سازمان های غیر انتفاعی که هدف تجاری ندارند از آن استفاده می کنند. اگر قصد دارید یک وب سایت غیر تجاری ثبت کنید، می توانید از دامنه org کمک بگیرید.

  • پسوند gov

این پسوند مخفف کلمه حکومت بوده و اکثر وب سایت های دولتی دارای پسوند gov هستند.

  • پسوند biz

همانطور که از نام این پسوند مشخص است, دات بیز (biz.) از کلمه Business الهام گرفته شده و همانطور که از معنای لغوی آن پیداست, معمولا برای ثبت دامنه شرکت های تجاری که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارند, استفاده می شوند.

  • پسوند int

این پسوند مخفف کلمه International بوده و برای ثبت دامنه مرتبط با سازمان های بین المللی پرکاربرد است.

  • پسوند info

این پسوند از عبارت کوتاه کلمه Information برگرفته شده و معمولا برای ثبت دامنه های مرتبط با سایت هایی که به دنبال ارائه اطلاعات در یک حوزه یا مورد خاص هستند، استفاده می شوند.

  • پسوند edu

اگر قصد راه اندازی وبسایتی با محتوای آموزشی را دارید، می توانید از پسوند edu نهایت را ببرید.

  • پسوند ir

اگر قصد دارید فعالیت سایت خود را محدود به ایران کنید می توانید از این نوع دامنه استفاده نمائید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه ir باید مقیم ایران بوده و اقدامات لازم را برای اخذ شناسه ایرانی در ایرنیک را انجام دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به شما عزیزان در ارتباط با تاثیر نام دامنه بر سئو سایت بگوئیم که استفاده از کلمات کلیدی در دامنه حتی اگر در کنار برند شما نیز وجود داشته باشد، سبب وارد شدن لطمه جدی به سئو سایتتان خواهد شد. در واقع موتورهای جستجو همچون گوگل این موضوع را PMD یا (partial match domain) شناسایی کرده و در واقع وبسایت شما را در لیست دامنه های اسپم وار قرار می دهد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *