آموزش تولید محتوا در فضای مجازی

آموزش تولید محتوا در فضای مجازی

امروزه استفاده از اینترنت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده و حوزه آنلاین به میزان زیادی وارد تجارت شده که بخش مهمی را به نام ایجاد محتوای فضای مجازی در کسب و کار ایجاد کرده است. تولید محتوا به صورت آنلاین تا حدودی شبیه به ایجاد مقاله در یک وب سایت است اما در اینجا زمان کمی برای جلب توجه مخاطب داریم. پس بیان داستان چندان مناسب مخاطب نبوده و کاربر باید از طریق کپشن ویژه اطلاعات لازم را کسب کرده و در نتیجه دوباره به صفحه بازگردد. هنگام ایجاد و آموزش تولید محتوا در فضای مجازی، اطلاعات زیادی باید در این زمینه تجمیع شود تا به حجم آن، تمام نکات اصلی به تفصیل ذکر گردند اما در شبکه های اجتماعی تنها به نکات اصلی بدون جزئیات اشاره می شود.

منظور از آموزش تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟

ما می دانیم که وقتی تقاضا برای یک محصول یا خدمات افزایش پیدا می کند، باید کالای مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به درخواست کننده تحویل دهیم. از زمانی که اهمیت این مبحث بر همگان مشخص شد و شکل جدی به خود گرفت، آموزش و کلاس تولید محتوا در فضای مجازی با تقاضاهای بیشماری مواجه گردید. به خاطر همین و در نتیجه این افزایش تقاضا، وب سایت هایی که در این زمینه فعال بودند نیز به دنبال ارائه محتوای فضای مجازی با بالاترین کیفیت و بهترین شکل ممکن بودند. با رشد روزافزون این معضل در سال های اخیر و تحت پوشش قرار دادن تمامی نقاط تولید محتوا در فضای مجازی، دور از ذهن است که کاربر نتواند محتوا و اطلاعات مرتبط را از طریق جستجوی کلمات کلیدی بیابد. اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی زمانی آشکارتر شد که شبکه های ارتباط جمعی به گوشی های هوشمند مصرف کنندگان راه یافتند. همین موضوع باعث شد تا تبلیغات و اخبار مختلفی به این شکل ظاهر گردد و به حدی که دیگر نمی توان با همان روش بازاریابی سنتی یک کسب و کار موفق و شناخته شده را پیدا کرد.

منظور از آموزش تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟

نکات مهم برای تولید محتوا حرفه ای در فضای مجازی

در تولید محتوا برای فضای مجازی باید به یکسری نکات توجه زیادی داشته باشید تا محتوای شما علاوه بر حرفه ای بودن، مورد توجه کاربر واقع شود. این نکات مهم را در قالب تیتر بیان می کنیم که عبارتند از:

  • تولید محتوا در فضای مجازی باید هدفمند و آموزش پذیر باشد

با توجه به آنچه در قسمت قبل گفته شد، اگر قصد داشته باشید که یک موضوع انتخاب شده در ذهنتان را از دید دیگران توصیف کنید، باید به ابهام جملات و قرار دادن کلمات کلیدی بین سخنان خود نیز فکر می کنید. زیرا وقتی مخاطبان به سایت یا صفحه رسانه اجتماعی شما می‌رسند، می‌دانند که هیچ فکری برای ساخت آن ویدیو، اینفوگرافیک یا هر قطعه متن طولانی صرف نشده است.

ایجاد محتوای هدفمند زمان می برد و در این زمینه باید هزینه زمانی آن را نیز پرداخت کنید که همین نکته تفاوت های تولید محتوا در فضای مجازی را آشکار می کند. برای مثال سایتی را تصور کنید که محتوای آموزش زبان خارجی را به صورت عکس و فیلم تولید می کند. این سایت با توجه کافی به تمامی نکات و جزییات مربوط به زبان آموزی باید آن را به گونه ای ارائه کند که جذاب باشد و به تدریج هدف روشنی که در پس آن به وجود آورد.

  • استفاده از معتبرترین منابع در تولید محتوا مجازی

این روزها همه افراد پلتفرمی را در اختیار دارند که از طریق آن برای تولید محتوا استفاده کنند و برخی از مطالب آن مرتبط و غنی هستند، در حالی که برخی دیگر  ضعیف و بی فایده می باشند. اگر قصد تولید محتوا برای فضای مجازی را دارید، بهتر است از منابع معتبر استفاده کنید چرا که ارائه اعداد یا نقل قول های جعلی، به ویژه در محتوایی که اطلاعات و اخبار منتشر می کند، تنها باعث بی اعتمادی مخاطبان شما می شود.

می توان گفت امروزه تقریباً همه افراد فضایی اختصاصی برای تولید محتوا آنلاین دارند که برخی از این محتوای تولید شده ارزشمند هستند. یکی از فضاهای معروفی که اکثر افراد به آن دسترسی دارند، اینستاگرام است که نقش زیادی در تولید محتوا در فضای مجازی دارد. بنابراین یکی از مناسب ترین موارد برای تبلیغات و ایجاد محتوای دلخواه، تولید محتوا در این شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام است. فقط باید در نظر داشته باشید که اگر قصد تولید محتوا برای فضای مجازی را دارید، بهتر است از منابع معتبر و محتوای مرتبط استفاده کنید.

  • نوع انتخاب عناوین در تولید محتوا

برای انتخاب تیتر مقاله هنگام تولید محتوا در فضای مجازی باید به عنوان اصلی آن توجه کرد و سپس موارد مهم را مشخص کنید. بنابراین ابتدا موارد مهم اولویت بندی می شوند و سپس موارد فرعی که از نظر حرفه ای قابل اجرا در نظر گرفته خواهند شد. در تیتر نویسی، مزایا و معایب معمولاً در قسمت خلاصه ذکر شده و دسته بندی عناوین در تولید محتوا فضای مجازی باید با اطلاعات موجود در مقاله یا محتوا مرتبط باشد.

نوع انتخاب عناوین در تولید محتوا

در برخی موارد عناوینی که برای تیتر مقالات و محتوا انتخاب می کنیم، باید برای بیان تفاوت ها و مقایسه انتخاب شوند و در هنگام مقایسه باید همزمان به دو موضوع متفاوت در مقاله نگاه کنیم تا مزایا و معایب هر یک از آن ها را به طور همزمان در نظر بگیریم. به همین خاطر برای این منظور دو راه وجود دارد که در روش اول یک عنصر را به عنوان یک کل توضیح داده و سپس عنصر بعدی را بیان می کنیم و در روش دوم، ذکر ویژگی های دو مورد مرحله به مرحله بیان خواهد شد.

  • تولید محتوا در اینستاگرام

جلوه های بصری در پست های آپلود شده اینستاگرام، آن را به یکی از پربازدیدترین و محبوب ترین اپلیکیشن های فضای مجازی تبدیل کرده است. همانطور که می دانید; هر چه قدر تعداد بازدیدکنندگان، فالوورها و لایک ها بیشتر باشد، نوید بازار رونق بیشتری در کسب و کارهای اینستاگرامی را می دهد و اعتبار کسب شده را با افزایش چشمگیری مواجه می کند.

  • زمان انتشار محتوا

مطالعات مختلفی در نقاط مختلف جهان برای رسیدن به الگوریتمی برای رسیدن به زمان طلایی انتشار پست و محتوا در فضای مجازی انجام شده است اما واقعیت این است که هیچ الگویی نمی تواند یک اصل کلی را نشان دهد. به عنوان مثال، برخی افراد معتقدند پنج شنبه و جمعه، بین ساعت 18:00 تا 22:00 بهترین زمان برای انتشار یک پست آنلاین است اما به جرات می توان گفت که هر کشوری مدل خاص رفتاری خود را دارد.

  • اصول نوشتن محتوا مناسب

نوشتن محتوای بهینه یکی از مهم ترین بخش های سئو محتوا بوده و در واقع به معنای ایجاد محتوا و بهینه سازی آن است تا توانایی کسب رتبه های برتر در موتورهای جستجوی مختلف از جمله گوگل را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که نوشتن متن در هر صفحه با آموزش تولید محتوا بسیار متفاوت است. زیرا نوشتن محتوا بر اساس قوانین سئو سایت دارای اصول خاصی است که در اینجا به توضیح آنها می پردازیم.

اصول نوشتن محتوا مناسب

  • انتخاب کلمه کلیدی

انتخاب کلمه کلیدی اصلی و موثرترین نکته در نحوه نوشتن محتوا است که در مرحله اول باید یک کلمه کلیدی را پیدا کرده و برروی آن تمرکز و سپس کار کنید. پس از انتخاب یک عبارت کلیدی و قرار دادن آن در جای خود، اکنون زمان انتخاب و استفاده از عبارات ثانویه و یا کلمه کلیدی فرعی است. نویسنده مقاله نباید آنقدر کلمه کلیدی را تکرار کند که تبدیل به کیوورد استافینگ شود بلکه باید تنها هدف به کاربردن کلمه کلیدی، کمک به مخاطب و گوگل برای درک بهتر مفهوم باشد.

  • محتوای طولانی یا کوتاه؟

طبق گفته گوگل، محتوای طولانی بیشتر مورد پسند و رتبه بندی قرار می گیرد و حداقل طول مقاله باید 300 کلمه و حداکثر طول آن 3000 تا باشد. به طور کلی ربات های خزنده گوگل، محتوا خیلی کوتاه را خزش نمی کنند و ایده آل ترین تعداد کلمات یک مقاله، بین 1200 تا 1500 کلمه می باشد.

  • استفاده از تگ های عنوان

اگر می خواهید هزینه و قیمت نوشتن مقاله برای سایت خود را کاهش دهید، حتما تگ های وبسایت خود را بهینه کنید. در واقع هنگام نوشتن محتوا، استفاده بهینه از عناوین کلیدی بسیار مهم است. تگ های عنوان با تقسیم بندی متن، خوانایی را برای کاربر افزایش می دهند. این تگ ها به ترتیب ارزش از H1 تا H6 تقسیم بندی می شوند که در این میان تگ های H4 تا H6 معنای ارزشی بسیار کمی داشته و کاربرد کمتری نسبت به تگ های دیگر دارند.

سه اقدام اساسی در بازاریابی محتوا

قبل از ورود به دنیای بازاریابی محتوا، به این فکر کنید که شرکت شما می خواهد با این نوع روش فروش به چه چیزی برسد. برای بیان دقیق این موضوع باید از 3 اقدام کلیدی در بازاریابی محتوا یاد کنیم که فراگیری آن سبب کسب نتیج بهتر می شود. این سه اقدام در بازاریابی محتوا عبارتند از:

  1. از محتوا آگاه باشید
  2. یک رهبر فکری شوید.
  3. داستانسرایی کنید.

سه اقدام اساسی در بازاریابی محتوا

اولین و مقدماتی ترین مرحله بازاریابی محتوا، آگاهی از محتوا بوده و محتوای شما باید همانند بمب سبب سر و صدا در جامعه شود. اگر بخواهیم یک مثال خوب از مرحله آگاهی محتوای بازاریابی بیان کنیم، استراتژی شرکت ایرلندی Tenon Tours است. امروزه این شرکت وبلاگی دارد که در آن اطلاعاتی درباره فرهنگ ایرلند و رویدادهای مهم تاریخی آن کشور منتشر می کند و در آن وبلاگ محتوایی را به مشتریان بالقوه ارائه می دهد که با این روش سبب جذب مخاطبان بیشتر برای کسب و کار خود شود.

اما در مرحله دوم، شما باید یک رهبر فکری باشید که بدین معنی به عنوان یک برند، ارزش محتوای شما باید به گونه تخصصی بیان شود. این تخصص فقط نباید به کسب و کار شما مرتبط باشد بلکه شما می توانید فراتر از حوزه کاریتان بیندیشید و فکر کنید. به عنوان مثال، شرکت سرمایه گذاری OpenView، نمونه ای از رهبری فکری است. این شرکت از خدمات اصلی خود فراتر رفته و پاسخ هایی ارائه کرده تا بوسیله آن نشان دهد این نوع کارآفرینی را در هیچ جای دیگری نمی توان یافت. مهمتر از آن، مشتریانی که برای دریافت اطلاعات به وب سایت OpenView مراجعه می کنند، جزء مصرف کنندگان واقعی این شرکت هستند.

مرحله سوم، داستان سرایی بوده که با داستان سرایی، شما قادر خواهید بود ارتباط عاطفی بین برند خود و مشتریان ایجاد کنید. تصور کنید صاحب کسب و کاری هستید که می خواهید بین دو تامین کننده یکی را انتخاب کنید. هر دو برندهای موفق، مورد احترام و قابل اعتماد هستند اما یکی از برندها به شما پیام تبلیغاتی داده و از شما می خواهد از خدمات آن ها استفاده کنید. فکر می‌کنید چه محتوایی در این پیام می‌تواند بر شما تأثیر بگذارد؟ در اینجاست که قدرت داستان سرایی ارزش خود را بدست می آورد و به صورت ساده، اعتماد شما را برای انتخاب خود جلب می کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *