نحوه تولید محتوا برای سایت

چگونه برای سایت تولید محتوا کنیم؟

یکی از عوامل موفقیت امروزه در وبسایت ها که غالبا حرفه ای ها از آن استفاده می کنند، تولید محتوا همراه با استراتژی است که رعایت آن سبب رشد سریع سایت شما در نتایج جستجو کاربران می شود. در واقع استراتژی محتوا یک رشته نسبتاً جدید در فضای دیجیتال و آنلاین بوده که غالبا با تجربه کاربر (UX)، طراحی رابط، توسعه وب، سئو، بازاریابی محتوا، روابط عمومی و بازاریابی سنتی نقاط مشترکی داشته و در تولید محتوا  کمک زیادی به شما می کند. اگر سوال شما این است که چگونه برای سایت تولید محتوا کنیم؟ تا انتهای این مقاله همراه وبسایت پاخور وب باشید.

معرفی انواع محتوا

محتواهایی که افراد تولید می کنند دارای انواع مختلفی بوده و اهداف متفاوتی را برای کاربر تداعی خواهد کرد که در ادامه به بیان لیست کامل این نوع از محتوا خواهیم پرداخت.

معرفی انواع محتوا

  • وبلاگ

محتوای صفحات وبلاگ به گونه ای طراحی شده اند که کاربران را از آنچه در کسب و کار شما می گذرد، آگاه می کند. اگر صاحب یک کسب و کاری همچون لوازم آشپزخانه هستید، ممکن است بخواهید چند مقاله کوتاه در وبلاگ خود قرار دهید. این محتوا می تواند در مورد هر چیزی باشد، از جمله اقلام آشپزی، ظروف پلاستیکی و… که با محتوای باکیفیت می توانید مخاطبان بیشتری را به حوزه کاری خود جذب کنید. بنابراین ایجاد محتوای مرغوب برای کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید چرا که سبب رشد درآمدی در آینده برای شما می شود.

  • مطالب طبقه بندی شده

اگر یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید، باید محتوای وبسایت خود را طوری دسته بندی کنید که از تمام کلمات مورد نظر غافل نشده و در مقاله خود به کار بگیرید. در واقع استفاده از کلمات بستگی به نحوه ارائه محصولات خود داشته و قانون کلی استفاده از 200 کلمه در هر دسته محتوا است.

  • پست های طولانی

پست های طولانی معمولاً برای آموزش و اطلاع رسانی استفاده می شوند و شما عزیزان باید به نحوه بیان این آموزه ها توجه زیادی داشته باشید. هیچ محدودیتی برای این نوع محتوا وجود ندارد، چرا که این محتوا باید آموزنده بوده باشد و تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر را ارائه دهد.

  • محتوای توضیحات محصول

گاها محتوایی که محتوانویس تولید می کند صرفا برای توضیح محصول بوده و به بررسی کامل یک کالا از جنبه های مختلف می پردازد. در تولید محتوایی که برای محصول کاربر دارد باید به کاربرپسند بودن و رفع نیاز او توجه زیادی کنید.

19 نکته مهم در تولید محتوا برای سایت

نکات مهم در تولید محتوا برای سایت

بسیاری از افراد این سوال را دارند که چگونه برای وب سایت خود تولید محتوا کنیم؟ پاسخ این است که در تولید محتوای با کیفیت باید به یکسری اصول پایبند بود و هر یک از آن ها برای داشتن رتبه برتر در موتورهای جستجو رعایت کنید. این نکات مهم شامل موارد زیر است که به اختصار به بیان هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

  • اهداف محتوا را تعیین کنید

محتوایی را که برای وبسایت خود تولید می کنید، باید بدانید که چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا می خواهید از تولید محتوا برای کسب جایگاه شرکت خود به عنوان یک متخصص در زمینه فروش محصولات، آموزش بازدیدکنندگان، ایجاد رابطه و ارتباط با بازدیدکنندگان استفاده کنید یا خیر؟ کدام کلمات و عبارات کلیدی مرتبط بیشترین ترافیک را به سایت شما می‌آورند؟ این موارد از جمله سوالاتی است که در تعیین اهداف محتوا و داشتن استراتژی محتوایی و کاهش هزینه تولید محتوا متنی بسیار مهم و حیاتی هستند.

  • صرفا آموزش دهید، نفروشید

اغلب افراد تمایلی به تبلیغات و فروش کالا به آن ها را نداشته و دوست ندارند که محصولی به آن ها فروخته شود. بسیاری از مردم به دنبال متخصص برای تعامل تجارت و کسب اعتماد در حوزه کاری هستند. بنابراین شما باید محتوایی را بنویسید که صرفا در مرحله اول توجه زیادی به آموزش و بیان فوت کوزه گری کند. سپس در مراحل پایانی به صورت پیشنهاد کالای خود را به آن ها ارائه و عرضه کنید. در واقع شما باید خودتان را در محتوای سایت به گونه ای معرفی کنید که شما را به عنوان یک رهبر، متخصص در حوزه مورد نظر بشناسند و از این طریق اطلاعات مفید و مرتبطی را در اختیار مخاطبان وبسایت خود قرار دهید.

  • واضح و مختصر بنویسید

سعی کنید در محتوای خود، مطالب را با صدای رسا استفاده نمائید و از جملات تخصصی پرهیز کرده و از مفاهیم ساده کمک بگیرید. با این کار مخاطب دچار سردرگمی نشده و سبب خستگی کاربران در خواندن متن نمی شوید.

  • ببینید مردم چه چیزی را جستجو می کنند

ایجاد محتوایی که مخاطب شما در وبسایت قصد خواندن آن را دارد، مهمترین اصل در تولید محتوا است. در واقع فردی که در موتورهای جستجو موردی را سرچ می کند به دنبال رفع نیاز خود می باشد و شما باید ببینید که افراد چه چیزی را جستجو می کنند و متناسب با آن اقدام به سفارش تولید محتوا کنید.

اگر در این زمینه نمی دانید که از کجا شروع کنید، گوگل می تواند منبع عالی برای شما باشد. کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو کرده و از نتایج و پیشنهادات این موتورجستجوی قدرتمند استفاده کنید. همچنین می‌توانید سوالات محبوبی را که مخاطبان هدفتان می‌پرسند را جستجو کرده و یافتن این پاسخ‌ها را به انتخاب موضوع محتوا ارتباط دهید.

  • محتوای ضروری را در سایت منتشر کنید.

همانطور که می دانید; انتشا محتوای غیرضروری و بی مصرف می تواند تا حدود زیادی سبب بی کیفیت شدن محتوا در سایت شما شود. بنابراین با داشتن یک استراتژی قوی، هر قسمت از محتوای وب سایت شما کیفیت بهتری از نظر مخاطب داشته و هدف خاصی را با موضوع محتوا به همراه خواهد داشت. امروه اغلب مردم از موتورهای جستجو برای انجام تحقیقات و کشف اطلاعات در مورد موضوعات مختلف استفاده می کنند و به همین خاطر به جای اینکه از خود بپرسید که چگونه اقدام به تولید محتوا برای سایت کنیم، می توانید با کمک گرفتن از گوگل، مطمئن شوید که محتوای وبسایت شما سبب رفع نیاز کاربر می شود یا خیر؟

  • سئو را فراموش نکنید

برای هدایت ترافیک باکیفیت به وب سایت خود، می توانید از شیوه های بازاریابی در موتورهای جستجو همچون SEO استفاده کنید که مهمترین اصل در سئو سایت، محتوای باکیفیت است. این اقدامات عبارتند از: تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی برای هرکدام از صفحات، بهینه سازی آدرس صفحه، توجه به متا تگ ها، نام فایل های تصویری و تگ های جایگزین (Alt) و…. از جمله مهمترین مواردی است که در تولید محتوای سئو محور باید رعایت کنید.

  • لیستی از محتواهای مورد نیاز را تهیه کنید

قبل از شروع به ایجاد محتوای جدید باید مشخص کنید که چه محتوایی در حال حاضر دارید و کدامیک از مقاله های وبسایت ناقص هستند؟ مطمئن شوید که تمام محتوایی را که در حال حاضر دارید ترافیک دارند و سپس مشخص کنید که کدامیک از محتوا باید به‌روزرسانی شود؟ پاسخ به این سوالات می تواند به شما تصویر واضحی از مقدار محتوای جدید و تازه ای که باید ایجاد کنید را بدهد و ذهن شما را برای عناوین جذاب تر پویاتر می کند.

  • نقشه محتوایی برای فروش کالا ایجاد کنید

محتوایی که تولید می کنید باید بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه را به سمت قیف فروش هدایت کند. به عنوان مثال، وبلاگ وبسایت شما ابزاری عالی برای ایجاد آگاهی، آموزش و پاسخ به سؤالات کلی در مورد خدمات یا حوزه کاریتان بوده و می توانید در قالب دادن اطلاعات به کاربر خود، اقدام به عرضه محصولات و نمایش آن به صورت بنر کنید.

  • از زبان مناسب استفاده کنید

همانطور که شروع به نوشتن محتوای خود می کنید، بسیار ضروری است که به زبان مخاطب توجه زیادی کنید. در واقع صحبت کردن با کاربر به زبانی که درک درستی از مفهوم بیان شده ندارد و سبب ناآگاهی فرد می شود، علاوه بر افزایش نرخ پرش سایت، منجر به کاهش بازدید و تنفر افراد از وبسایتتان می شود. بنابراین استفاده از اصطلاحات تخصصی و نامفهوم را کنار گذاشته و در عوض از کلماتی استفاده کنید که مخاطبان شما درک درستی از آن دارند. اما اگر مخاطبان شما فنی تر و متخصص این حوزه هستند، می توانید از زبان خاص تر در محتوای خود استفاده نمائید ولی حتما به زبان ساده خود پایبند باشید. بنابراین طوری بنویسید که انگار با مشتری فیزیکی و واقعی صحبت می‌کنید و به یاد داشته باشید که محتوای شما در مورد مشتریان فعلی و آینده‌تان بوده و تا می توانید به رفع نیاز آن ها کمک کنید.

  • یک برنامه زمان بندی محتوا ایجاد کنید

هنگامی که نوع محتوای مورد نیاز خود را مشخص کردید، سازماندهی و ایجاد یک برنامه استراتژیک برای منتشر کردن آن بسیار ضروری است. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید ابتدا روی یک گروه خاص تمرکز کنید و یا خدمات شما جنبه عامیانه دارد. بعد از اینکه اقدام به ریختن پلن و برنامه مورد نظر کردید، یک جدول زمان بندی برای محتوای خود برنامه ریزی کرده و سپس نسبت به انجام هر روزه آن پایبند باشید.

  • افراد مناسب را برای محتوا نویسی تعیین کنید

بخشی از برنامه زمانی محتوا شامل فرآیند نوشتن محتوا است که متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و درک درستی نسبت به آن ندارند. سعی کنید به موضوعاتی که قصد نوشتن مقاله با کمترین هزینه را دارید نگاه کنید و افرادی را در شرکت خود که در زمینه محتوا نویسی تخصص دارند را برای نوشتن محتوا سایت انتخاب نمائید. با مدیریت اجرایی صحیح، می توانید از کارشناسان متخصص برای نوشتن محتوا کمک بگیرید و اگر در شرکت چنین افرادی را ندارید، باید با آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ارتباط باشید.

  • استراتژی محتوای وبسایت خود را بچینید

داشتن یک استراتژی محتوایی می تواند در آینده نچندان دور سبب رشد رتبه کلمات کلیدی وبسایت شما شده و ترافیک بیشتری را برای شما رقم بزند. امروزه در حوزه هایی همچون طراحی سایت، مشاوره سئو سایت و….. به دلیل رقابت سنگین، پیاده سازی استراتژی مناسب برای کسب رتبه برتر می تواند به بهبود و رشد سایت شما کمک زیادی کند.

  •  صدا و لحن مهم هستند

صدا و لحن نگارشی جزء ابزارهای خط مقدم و بسیار قدرتمند در جعبه ابزار استراتژیست محتوایی هستند که توجه به آن می تواند سبب رشد سایت شما در کلمات کلیدی مختلف شود. در واقع صدا و لحن نشان دهنده شخصیت و هویت یک برند بوده و پتانسیل این را دارد که با محتوای شما سازگار باشد. لحن یک محتوا باید بسته به وضعیت احساسی خواننده مقاله متفاوت باشد. به عنوان مثال، استفاده از کلمات طنزآمیز در صفحه خوش آمدگویی، می تواند احساس دوست داشتنی و وفاداری را در مخاطب ایجاد کند اما در یک پیام اخطار، می تواند دقیقاً برعکس نتیجه دهد.

  • مهارت های نوشتاری

یک تولید کننده محتوا باید بتواند متن های وبسایت را به شکلی جذاب و درست بنویسد که سبب ترغیب مخاطب برای رفتن به صفحات دیگر سایت شود. برای دستیابی به این مهارت باید بدانید از علائم نگارشی اطلاع کافی داشته باشید و باید دایره لغات خود را افزایش و درک حداقلی از معنای هر کلمه داشته باشید.

  • توانایی درک و شناخت مخاطب

بدیهی است که هر محتوایی در وبسایت برای مخاطب خاصی نوشته شده و یک تولیدکننده محتوا باید بتواند سلیقه و نیاز کاربران خود را شناسایی و متن موجود را متناسب با نیاز آن ها بنویسد. او همچنین باید بتواند عنوانی را برای مقاله و محتوای خود انتخاب کند که بر اساس آن کاربر با اشتیاق بیشتر بر سایت کلیک کند. در این صورت محتوا شما از طریق موتورهای جستجو همانند گوگل بازدید زیادی خواهد گرفت و به مرور زمان سبب موفقیت سایتتان می شود.

  • دانش سیستم های مدیریت محتوا

یکی از شاخه های اصلی تولید محتوا، بسترهای انتشار دهنده محتوا است و برای اینکه بتوانید این کار را به طور موثر انجام دهید باید با سیستم مدیریت محتوای وب سایت مورد نظر آشنا باشید. در این صورت می توانید محتوایی که ایجاد کرده اید را به راحتی آپلود کرده و عناصر مورد نظر را در آن اعمال نمائید. طبق آمار منتشر شده، “وردپرس” محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در حال حاضر است و اکثر وب سایت ها توسط این سیستم ایجاد و مدیریت شده اند.

  • درک درست از نحوه کار موتورهای جستجو

دانستن اینکه الگوریتم چیست و موتورهای جستجو به چه صورت اقدام به خزش در متن و صفحات سایت می کنند، می تواند ایده های خوبی برای نوشتن عنوان و قرار دادن کلمات کلیدی در محتوا به شما بدهد. نه تنها گوگل، بلکه بسیاری از شبکه های اجتماعی نیز دارای الگوریتم خاصی هستند که درک نحوه عملکرد هر یک از آن ها می تواند به موفقیت شما موثر باشد.

  • توانایی ایجاد محتوای بصری

یکی از موارد مهم در تولید محتوا و مقالات سایت ها، تصاویر بصری است که یکی از موضوعات مهم در زمینه آموزش محتوانویسی تصویری است. شخصی که قصد ایجاد محتوا برای یک وبسایت یا وبلاگ را دارد، باید بتواند تصاویر منحصر به فرد (غیر کپی) ایجاد کند چرا که موتورهای جستجو از جمله گوگل توانایی اسکن و تشخیص تصاویر را داشته و به راحتی می توانند کپی بودن آن را مورد بررسی قرار دهند. اگر درک اولیه ای از نحوه کار نرم افزار فتوشاپ داشته باشید، می توانید به راحتی نیازهای تولید محتوای تصویری خود را برطرف کرده و تصاویری موجود در موتور جستجو را با کمی تغییرات در فتوشاپ، یونیک و غیرکپی کنید.

  • روش های تشخیص محتوای کپی

یکی از آموزش های تولید محتوا، توانایی تشخیص محتوای کپی از یونیک است که یک متخصص محتوا نویس باید بتوانند مقالات تکراری را از محتوای منحصر به فرد تشخیص دهد. امروزه بسیاری از مطالب ارائه شده توسط آژانس های دیجیتال مارکتینگ، با استفاده از روش بازنویسی تولید شده که در این صورت باید از ابزارهای مختلف در این زمینه کمک بگیرید. وب سایت هایی با ابزارهای آنلاین همچون Search Engine Reports و DupliChecker وجود دارند که می توانند محتوای تکراری را از مقالات منحصر به فرد متمایز نمایند.

چرا تولید محتوا برای وب سایت مهم است؟

امروزه با توجه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی، تولید محتوا برای سایت ها بسیار حیاتی تلقی می شود چرا که پایه و اساس وبسایت شما را محتوا تشکیل می شود. در واقع تولیدمحتوا مزیت های زیادی را برای سایت شما به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

چرا تولید محتوا برای وب سایت مهم است؟

  • تولید محتوا به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی را در صفحه سایت خود بگنجانید و سبب توسعه وبسایت خود از نظر گوگل شوید. البته این موضوع تا حدود زیادی به تخصص در این حوزه دارد که چگونه اقدام به تولید محتوا برای سایت کنیم.
  • محتوای مرتبط و ساختارمند به شما این امکان را می دهد که مخاطبان هدفمند را به وبسایت خود جذب کنید.
  • مهمتر از همه اینکه به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را درگیر موضوع محتوا کرده و آن ها را به سمت قیف فروش کالا و خدمات سایت هدایت کنید.
  • 61 درصد از خریدهای آنلاین از مشتریانی است که پست های وبلاگ را می خوانند و به وسیله آن اقدام به خرید کالای خود از همان وبسایت مرجع می کنند.
  • اصلی ترین هدف تولید محتوا باکیفیت، رتبه دهی به وبسایت در کلمات کلیدی از نطر موتورهای جستجو همچون گوگل است. با نوشتن محتوای با کیفیت می توان انتظار افزایش نرخ کلیک بیشتر را در سایت خود را داشته باشید.
  • شرکت هایی که بیش از 16 پست در ماه تولید محتوا می کنند، 3.5 برابر بیشتر از وبسایت های رقبا ترافیک هدفمند می گیرند.
  • کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌نمایند، پتانسیل بزرگتر شدن حجم فروش آن ها از طریق تولید محتوا بیشتر است.
  • مزیت دیگر تولید محتوا راضی نگه داشتن مخاطبان خود در وبسایت است.

همانطور که در موارد بالا نیز متوجه شدید:) ایجاد محتوا یکی از روش های بازاریابی درونگرا بوده و هنگامی که تولید محتوا برای سایت خود را آغاز می کنید، در واقع اطلاعات مفیدی را به کاربران و مخاطبان خود منتقل می کنید. اکنون که دانستید محتوا چگونه بر وب سایت شما تأثیر می گذارد، مطمئنا تلاش بیشتری برای باکیفیت تر کردن محتوای وبسایت خود خواهید کرد. در ادامه شما عزیزان را با پاسخ به این سوال شما آشنا می کنیم که چگونه برای سایت خود تولید محتوا کنیم و چه استراتژی را در این زمینه در پیش گیریم؟

سخن پایانی

تا اینجای مقاله دانستید که چگونه برای سایت خود تولید محتوا کنیم تا سبب رشد سایتمان شود. به احتمال زیاد تا الان متوجه شده اید که محتوا آهنربای وب سایت شما بوده و مسلماً یکی از مهم ترین ابزارها در کمک به دستیابی به اهداف بازاریابیتان برای کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو است. چه به دنبال یک طراحی مجدد برای سایت خود باشید و چه می خواهید سایت فعلیتان را بهبود بخشید، داشتن یک استراتژی محتوای قوی بسیار مهم و با اهمیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *